about me

Tuesday, July 8, 2014

tips belajar?

Bismillahirahmanirahim.
Last post saya ialah pada bulan Disember 2013.

Fuh. Dah lama sangat tak update blog. So hari ini diizinkan Allah untuk saya menulis satu entri setelah lama sangat tak tulis apa apa dekat sini. Dan ini juga merupakan entri pertama saya di Malaysia setelah hampir setahun lebih di Korea (yeah)

Alhamdulillah.
Homesick pun dapat dirawat, makanan Malaysia pun dapat dijamah, sungguh perasaan tu terbaik.

Jadi hari ni saya akan menulis tentang apa?
Baik. Sebelum mula kita tarik nafas dulu.

Ok. Sebelum ni saya sering dihujani pelbagai pertanyaan mengenai cara cara untuk apply pengajian di Korea, FAQ mengenai pengajian di Korea dan sebagainya. Jadi hari ni saya akan menerangkan secara ringkas (sekali lagi) tentang cara cara untuk apply pengajian di Korea dan untuk entri kali ini juga ada request khas melalui emel saya untuk saya menulis tentang cara belajar saya sewaktu di sekolah dulu dan macam mana saya skor A dalam SPM.

Emm. Saya pada mulanya agak risau sewaktu menerima request ni sebab saya tak berapa nak yakin saya ialah orang yang terbaik untuk berkongsi tips tips belajar kerana result saya taklah sebaik mana (bukan straight A plus pun) tapi insyaAllah saya akan cuba berkongsi apa yang termampu ok!

1.      Cara belajar berkesan?
a.      Kalau ikut pengalaman saya cara belajar saya sewaktu di sekolah menengah ialah saya akan tumpukan perhatian sewaktu cikgu mengajar di kelas (tapi bila teringat balik kadang kadang saya yg tidur waktu kelas! Adui..) Kalau boleh tumpukan perhatian 100% waktu cikgu mengajar sebab time ni la cikgu akan highlightkan perkara penting, soalan spot, benda yang sepatutnya kita tahun dan tak perlu tahu dan mcm mcm lagi. Lagi satu, kalau fokus time mengajar ni lagi laa cikgu suka. Kalau cikgu suka, semua berkat. Haa, ilmu pun senang masuk!
b.      Benda yang tak faham kena tanya cikgu terus, bukannya check buku rujukan. Memang tak dinafikan berlambak buku rujukan di pasaran. Ada yang bagus, ada yang tak. Tapi laaaagi bagus kalau jumpa cikgu direct dan tanya. Orang kata ada bond antara cikgu dan student dan penerangan lagi dapat secara jelas. Jangan malu nak tanya. Kalau ada orang cakap belakang pun pedulikan, kita yang nak cemerlang kan?
c.      Buat homework. (penting!) Tak dinafikan buat homework lah benda paling leceh dalam kehidupan student (hahaha) tapi tak dinafikan hw la benda yg paling membantu student. Jangan liat buat hw, dan jangan tangguh kalau nak cemerlang dalam exam.
d.      Buat la jadual waktu belajar. Kadang kadang kita banyak benda nak study tapi disebabkan tak rancang dengan betul kita end up buat benda lain dan masa jadi tak cukup. Bila ada jadual waktu ni, kita pun kena disiplin ikut setiap jadual kita.
e.      Kalau ikut style saya belajar, saya akan buat nota lepas habis satu bab. Tak kisah la nak buat dalam study map ke or nota ringkas ke tapi saya akan buat rumusan untuk satu bab tu dan benda ni boleh rujuk balik time study for exam. Ada orang cara dia baca je buku sebelum exam tapi saya tak. Bila salin balik kita akan cepat ingat :) Kalau nak fancy sikit guna la pen colour colour. Saya guna jugak tapi colour saya tak lebih dari 3 sebab leceh sangat nak guna banyak banyak (haha)
f.       Ajar orang lain. Kalau ada orang lain tanya kita jangan kedekut nak kongsi ilmu. Sebab bila kita ajar orang lain, ilmu tu lagi senang kita nak ingat. Sebab kita akan study dulu benda tu dan baru ajar orang lain. Kalau takde orang tanya pun kita murahkanlah hati ringan tulang offer diri untuk ajar. Haa kan lagi bagus macam tu?
g.      Study group. Untuk saya study group ideal untuk sesetengah subjek je. Macam subjek yang perlukan hafal hafal macam Bio, Chemistry lagi better buat study group. Kalau macam subjek Maths better kita concentrate buat latihan and latihan and latihan.
h.      Minat. Cuba tanamkan minat dalam subjek yang kita belajar. Ni depends kepada diri sendiri. Kena cari cara yang terbaik untuk tanamkan minat dalam subjek tu. Kalau tak minat...macam mana kita belajar pun kita akan jadi tak suka dengan subjek tu.
i.       Last and the most important thing is hubungan kita dengan Allah dan manusia pun kita kena jaga. Sebab kita kena tahu tujuan kita study. Adakah kita study sebab semata mata nak skor terbaik dalam exam? Yang ni kita kena fikir. Kita kena ingat study ni ialah sebagai alat untuk mendapatkan keredhaan Allah (our first priority!) Jadi kalau kita study hard gila gila tapi tak tahu apa tujuannya dan hanya mengabdikan diri dengan study pun tak boleh jugak, ye dok? Apa apa pun, put your priority first. Tak lupa jugak hubungan kita sesama manusia. Janganla kita sibuk gaduh dengan orang, mengumpat sana sini tapi kita anggap takde kaitan dengan study. Penting tu. Hubungan dengan parents dan family jangan lupa jugak!

2.      Bagaimana nak skor A dalam SPM?
a.      Err kebanyakkannya saya dah jawab dalam soalan di atas.
b.      Tapi yang penting persiapan sebelum SPM. Jangan buat persiapan last minute. Kena sentiasa bersedia.
c.      Doa dan ibadah penting. Jangan pernah tinggal ok!
d.      Redha dan tawakal. Jangan kecewa bila tak dapat result seperti apa yang kita nak. Boleh jadi masa depan kita jadi lebih baik. Kadang kadang kita kena lalui jalan yang perit dulu sebelum jumpa cahaya.

3.      Cara untuk apply ke Korea
a.    Saya pernah tulis cara cara untuk apply ke Korea dan soalan lazim tentang pengajian di Korea. Boleh rujuk post post saya yang lepas.
b.    Tapi biarlah saya cerita secara ringkas. Saya apply biasiswa JPA untuk engineering dan melalui proses temuduga (kena sentiasa alert bila JPA umumkan tarikh untuk apply biasiswa) sebelum diterima masuk ke INTEC, Shah Alam untuk persediaan bahasa selama 9 bulan. Kemudian kalau lepas 3.0 (pointer) boleh fly ke Korea. Subjek yang saya ambil sewaktu di INTEC ialah Bahasa Korea, Pre Calculus, English, Physics, Chemistry dan Islamic Studies. Ha lagi satu, setakat ni penaja yang tawarkan pengajian di Korea ialah JPA, MARA dan Korean Government. Kena pandai cari dan search dalam internet. Kursus yang ditawarkan di Korea (setakat ni) ialah engineering dan animation (MARA). Yang lain harap maaf, takde. Kalau nak boleh, tapi kena apply guna ongkos(duit) sendiri ye. Lepas fly ke Korea akan sambung lagi persediaan di Language Education Institute, Seoul National University untuk setahun. Kalau lepas pointer (3.75) boleh apply degree terus untuk 4 tahun dan kalau tak lepas, kena apply diploma 2 tahun dan degree 2 tahun.
c.      Kalau nak tahu lebih lanjut, apply la ke Korea! (hehe)

Saya telah pun menjawab ketiga tiga soalan tadi (mohon ampun kalau ada kekurangan sobs sobs) dan kalau ada apa apa persoalan boleh la ajukan kepada saya. Tapi sorry kalau terlambat reply dan sebagainya sebab saya bukan 24 jam boleh akses kepada internet (sedih lagi) dan insyaAllah bertemu lagi la kot dalam entri saya akan datang (kalau ada rezeki) dan semoga terus sukses kepada pembaca blog ni. Selamat menyambut bulan Ramadhan al-Mubarak!

Sekian.

muhammad muhaiminul hakim jamaluddin
8 julai 2014.

malaysia.

1 comment: